Adverteerders van Facebook worden binnenkort verplicht om toestemming te vragen voor het gebruik van gebruikersgegevens voor het sturen van gepersonaliseerde advertenties. Het gaat hier om de service: Custom Audiences, waarbij bedrijven aan kunnen geven wat de exacte doelgroep is voor de advertenties.
Custom Audiences van Facebook zorgen ervoor dat bedrijven lijsten met e-mailadressen en andere persoonlijke gegevens als telefoonnummers kunnen aanleveren bij Facebook. Facebook zorgt er dan vervolgens voor dat de advertenties bij de gebruikers met desbetreffende e-mailadressen/telefoonnummers belanden. Om deze gegevens te gebruiken moest de adverteerder al toestemming hebben, maar Facebook wil deze toestemming nog explicieter maken (aldus TechCrunch).
Facebook heeft een tool ontwikkelt waarin adverteerders moeten aangeven dat de gebruikersinformatie die ze uploaden is verkregen met toestemming van de gebruiker. De tool, vermoedelijk een web-app, is nog in ontwikkeling en het is dus nog niet duidelijk hoe deze er uit gaat zien.f
Een aantal weken geleden zorgde het incident met Campbridge Analytica er nog voor dat Facebook onder het vuur kwam te liggen, omdat er persoonlijke gegevens van gebruikers werd verzameld om zo een profiel van mensen op te stellen. Met die profielen werden gerichte pogingen gedaan om mensen van mening te veranderen. Facebook stelt dat deze nieuwe toestemmingstool hier niets mee te maken heeft, echter is Facebook al lange tijd bezig met gebruikers-privacy door druk van gebruikers en overheden.
Het Partner Categories programma is sinds vorige week al stopgezet door Facebook. Dit is een programma waarmee het mogelijk is om te adverteren door gebruik te maken van aangeleverde gebruikersinformatie. Dit kan dus binnenkort niet meer in het programma van Facebook, maar wel in het programma van de adverteerders zelf. Zolang zijn maar aangeven dat de gebruikte informatie verkregen is met de toestemming van de gebruiker.